SCHAKERS SVD SNEL WEER THUIS

door Bob de Jong (De Gelderlander maandag 14 december 2009).

DOETINCHEM - De verbazing bij een aantal schakers was groot. De klok aan de muur stond echt niet stil maar het was nog geen kwart voor vijf en alle partijen waren al afgelopen. De derby eindigde in 2-6.

"We zijn nog nooit zo vroeg thuis geweest', aldus Kees Nederkoorn van SVD die een half uurtje daarvoor met Dennis Arts het punt had gedeeld.
'Bel maar even, als jullie klaar zijn dan kom ik de boel weer afsluiten', zo had de beheerder van het Denksportcentrum in Doetinchem vlak voor één uur tegen Nederkoorn gezegd, waarop de SVD-schaker had aangegeven dat het meestal wel een uurtje of half zeven wordt. "Soms iets vroeger, maar soms ook later." Rond half zes was het pand al weer helemaal donker.

SVD-schaker Kees Nederkoorn denkt na in zijn partij tegen Dennis Arts. Nederkoorn kwam remise overeen. foto Jan van den Brink

John Lutgens liet na een uurtje of twee als eerste SVD-schaker een nul opschrijven. Gelet op het enorme ratingverschil van bijna zeshonderd punten een verwachte nederlaag als je tegen Vincent Rothuis speelt. Toch had Lutgens, die niet eens zo slecht uit de opening kwam, een leuke middag. "Tijdens de partij denk je er niet zo aan, maar Vincent is toch niet de eerste beste en tot op een bepaald moment was het een aardige partij. Rothuis beaamde dat en vond het ook een 'leuke partij'. Tijdens de analyse gaf Rothuis nog een korte schaakles en liet Lutgens zien dat hij vanaf 'een bepaald moment' via diverse afwikkelingen geen schijn van kans meer had.

De partij tussen Theo Goossen en Guust Homs was het meest spraakmakend. Niet zozeer door het niveau als wel door de fouten die beiden maakten. Homs weigerde een remise-aanbod, gaf vrijwel daarna een kwaliteit weg, maar won omdat Theo Goossen eerst een stuk en later zijn dame weggaf. Goossen: "Dit gebeurt me veel te veel." Homs was uiteraard blij met zijn eigen zege en van zijn team dat hard op weg is naar de titel én naar de tweede klasse van de landelijke schaakcompetitie. "Na ongeveer anderhalf uur spelen had ik nog twijfel of we hier zouden winnen. Op een aantal borden was het nog niet allemaal even duidelijk, maar daar kwam vrij snel verandering in."

Sander van Vucht, Roel Evertse en Henny Haggeman pakten allemaal een half punt en zorgden er met Nederkoorn voor dat de uitslag nog een beetje om aan te zien was. Van Vucht en Evertse durfden geen risico te nemen en ook Haggeman voelde er niet veel voor om na een stukoffer een onzeker avontuur in te stappen. Marius van Hal verloor kansloos van Karel Verbeek. Henk Riepma kwam een licht nadeel tegen Michel van Leeuwen niet meer te boven.