SVD 2 - VDS 2: EEN DEGRADATIE-KRAKER

door Kees Nederkoorn

Vooraf was de stemming onder onze teamleden vol verwachting: tegen de gasten uit Beekbergen zouden we nu eens onze tanden laten zien. En het begin was hoopvol. Wim Lenderink begon met een gedegen remise, gevolgd door een snelle overwinning van ons geheime wapen uit Zweden, Terje Lundin. Invaller Sjon Vrieze kreeg met het Morra-gambiet een veelbelovende stelling, die hij knap naar winst voerde, maar Gert-Jan ging helaas in de fout. Een 2,5-1,5 tussenstand. Mooi, nietwaar? Een rondgang langs de overgebleven borden boorde het optimisme snel de grond in.
Adri stond redelijk, maar op de overige borden pakten zich donkere wolken samen boven de doetinchemse stellingen. Overal hadden de Beekbergenaren pionnen meer. Op de borden van Gerard en Frans, zij aan zij, sprongen de paarden wanhopig in het rond om de pionnenvloed tegen te houden. Tevergeefs, zodat VDS met 3,5-2,5 de leiding nam. Alleen Bert en Adri speelden nog; Adri stond iets minder, maar bij Bert kwam er ook al een pionnenfront dreigend oprukken. We vreesden het ergste, maar net toen het einde nabij leek, gaf Bert's tegenstander in tijdnood eerst zijn opgerukte pionnen en vervolgens voor de zekerheid ook nog een paard weg. Bert hield het nog even spannend: hij dacht zijn tegenstander mat te zetten, maar gaf daarentegen

zijn laatste pion weg. De spanning was voor zijn tegenstander echter te veel. Hij liet eventuele kansjes onbenut en capituleerde. Dus schaarden we ons allen rond het bord van Adri, die de kans aangreep voor een dramatisch slot.
Adri had nog twaalf minuten op de klok, zijn tegenstander zes. Dus dacht Adri eerst ruim vijf minuten na, om vervolgens een mindere zet te doen. De VDS-er kreeg een gevaarlijke vrijpion en Adri's koning moest op de vlucht en kwam terecht in iets dat op een matnet leek. Blijkbaar kon de witspeler geen keus maken of hij met de vrijpion verder zou gaan of op mat spelen, en dus deed hij geen van beide. Inmiddels hadden beide spelers nauwelijks tijd over. Adri gaf een hoop materiaal weg, maar het pakken daarvan kostte zijn tegenstander steeds een paar seconden, zodat deze als eerste de tijd overschreed. Adri had nog een ruime 20 seconden over!
De eerste overwinning voor het tweede. Er is nog hoop op lijfsbehoud, we hebben de kansen in eigen hand, zo zou een voetbaltrainer de situatie omschrijven. Maar er wachten nog twee redelijk sterke tegenstanders, en er moet tenminste nog eenmaal gewonnen worden.
Maak het waar, mensen!

SV Doetinchem 2 1639 - VDS 2 1631 4½ - 3½