GROTE NEDERLAAG SV DOETINCHEM TEGEN PALLAS
door Roel Evertse

Het seizoen verloopt voor SVD1 van kwaad tot erger. Stonden we na vijf ronden nog op een tweede stek, nu zijn we na drie opeenvolgende nederlagen in het beruchte rechterrijtje beland. Degraderen kunnen we niet meer; daar duurt het seizoen te kort voor. Nu moet gezegd dat Pallas een zeer sterk team heeft, dat voor een groot deel bestaat uit talentvolle jongeren, die nog een behoorlijke winst aan speelsterkte kunnen boeken, terwijl het zich bij de onzen beperkt tot een zo lang mogelijk volgehouden gevecht tegen de onvermijdelijke aftakeling. Maar vooruit, niet getreurd! Het was prachtig weer, we hoefden gelukkig niet met de familie de natuur in vanwege het sterke alibi dat er in Deventer geschaakt moest worden. En aan de borden gebeurde van allerlei opwindends en onvoorspelbaars.
Niet bij Henk overigens. Die zag tijdig in dat zijn stelling misschien wel verdedigbaar was, maar ook slechts weinig perspectieven bood: remise.

Marino kwam tegenover supertalent Koen Lambrechts (100%-score!) te zitten. Even mocht onze man dromen van initiatief, maar hij kwam snel van een koude kermis thuis. Tekenend voor het krachtsverschil was dat Marino (en ik) snel de winnende voortzetting voor Koen zagen, ons afvroegen waarom hij zo lang nadacht (en dus hoopten dat hij het niet zou zien), terwijl na afloop bleek dat hij alles en ook nog veel meer gezien had, inclusief de weerlegging van een aantal venijnige ressources die in de stelling bleken te zitten, maar ons volledig ontgaan waren.

Onze ‘vaste’ invaller, Bert, speelde lang zeer goed tegen zijn op papier veel sterkere tegenstander. In lichte tijdnood vervlakte zijn voordeel, er bleef een potremise toreneindspel over en helaas wist Bert dit helaas met vaste hand naar verlies te prutsen.

Ik speelde een goede positionele partij, maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat Jim Klinge zich wel erg gewillig liet opknopen. De slotstelling, met een hoopje bijeengedreven zwart wrakhout waaronder een ‘eeuwigdode’ loper op a8, was evenwel aardig om te aanschouwen.

Sander heeft tegen Guy Bielderman, die naar mijn indruk een veel te lage rating heeft, helaas niet veel meer kunnen doen dan keepen. In de tijdfase ging er een kwal af en daarna de rest.
Dat alles gaf een tussenstand van 3½-1½, maar bij de resterende partijen was nog van alles mogelijk, zodat de overwinning voor Pallas zeker niet vanzelfsprekend was.

Kees speelde een scherpe partij tegen Pim Heijne. Op een gegeven moment stond hij voor de keuze om de verdediging voor te laten gaan, dan wel op tegenaanval te spelen. Hij koos voor het eerste, hetgeen Pim kansen gaf voor een mataanval, zonder zich om de eigen koning te hoeven te bekommeren. In grote tijdnood geschiedde aldus. Daarmee was de wedstrijd dus beslist.

Theo werd in de opening verrast door een snel g7-g5, investeerde veel tijd in het vinden van tegenspel, maar kon niet verhinderen dat Morris Merza in het voordeel kwam. In het (zeer lastige) eindspel werden aan beide zijden fouten gemaakt, maar het punt ging uiteindelijk naar Morris.

Over invallers schrijf ik in het algemeen in vriendelijke termen, zeker als het een debuut in het eerste team betreft en al helemaal als zo’n debuut gevierd wordt met een overwinning. Onze Erwin won: driewerf hoera, hulde, lof, eer en prijs en een oprechte felicitatie. Maar mag ik jou, Erwin, vragen om Fritz een waardering van de stelling te laten geven na laten we zeggen een zetje of 10, voor mijn part 20. De wonderbaarlijke opstanding van Lazarus was niets vergeleken bij wat er op het bord van Erwin (en laten we niet vergeten: de beklagenswaardige René Renders) gebeurde. Laten we het erop houden dat het bij zo veel mirakels en dus euforie wel erg lastig was om de objectiviteit te bewaren.

In de laatste ronde mag Pallas nog hopen op een halve of hele misstap van Zevenaar. Zoals u weet wordt de laatste ronde gezamenlijk gespeeld in Doetinchem. Komt dat zien! Het zal ongetwijfeld een mooie afsluiting worden van het seizoen.

DSG Pallas 2070 - SV Doetinchem 1969 5½ - 2½
1 Morris Merza 2139 - Theo Goossen 2028 1 - 0