DOETINCHEM 3 MOET GENOEGEN NEMEN MET 2e PLAATS
door Gert-Jan Zonneveld

Deze kop (copyright Benno Thomassen) dekt de prestaties van het 3e team van SV Doetinchem wel over het afgelopen seizoen. Tot aan de slotronde bij ASV in Arnhem, afgelopen donderdag, had Doetinchem nog een louter theoretische kans op het kampioenschap in klasse 4D; De Sleutelzet moest dan verliezen van het krasse knarrenteam ASV 11 en Doetinchem moest dan zelf winnen van Wisch.
Niets is onmogelijk in welke sporttak dan ook, maar louter op feiten gebaseerd zou het wishful thinking zijn om er vanuit te kunnen gaan dat dit zou gebeuren. Met alle respect voor ASV 11, het is een duidelijker zwakker team dan het team van de Sleutelzet, en Doetinchem 3 moest aantreden tegen zijn naaste achtervolger Wisch, een behoorlijk sterk team, met als inzet de 2e plaats in deze poule.

De start van de wedstrijd was veelbelovend maar ook teleurstellend. Vooraf moesten de opstellingen aan de wedstrijdleider doorgegeven worden, en dus had Gert-Jan de sterkste opstelling gemaakt; echter de tegenstander kwam met 5 spelers opdagen en lieten het 1e bord onverlet. Dit betekende dat Henk wel erg gemakkelijk aan zijn 7e punt uit 7 partijen en zijn fles wijn (als topscorer) kwam (!!) maar als wij dit van te voren hadden geweten, dan hadden we een andere opstelling gemaakt. Maar ach…….

De gelijkmaker lag al snel in het netje; Benno speelde de opening niet goed, en kwam al snel een pion achter. Dit verlies werd wel snel goedgemaakt, maar dit ging ten koste van de zwarte stelling die wel op Zwitserse Emmenthaler leek. De witspeler speelde het rustig verder uit, gebruik makend van de zwaktes in het zwarte kamp, en na promotie van een pion, moest Benno teleurgesteld opgeven.
Bij Marije wilde het ook deze avond niet lukken; een stuk achter, gevolgd door nog wat pionnen, leidde tot een hopeloze stelling. Ondanks vrouwmoedig verdedigen en hopend op een blunder van haar tegenstander speelde ze nog (te) lang

door. De uitslag stond echter al vast. Als beloning kreeg ze bij de prijsuitreiking toch een fles wijn aangeboden als aanmoedigingsprijs, en ook ik ben er van overtuigd dat de punten gaan komen.

Wim Lenderink beleefde een moeilijke avond; in een optisch iets betere stelling, vergaloppeerde Wim zich op de koningsvleugel, waar zijn tegenstander een vrijpion creëerde en deze ook op een gegeven moment naar de overkant wist te brengen. Met 4,5 uit 7 kan Wim toch tevreden zijn, al had er meer ingezeten deze avond.

Met een tussenstand van 1-3 in het voordeel van Wisch was het zaak om overige 2 partijen te winnen om in ieder geval de 2e plaats vast te houden, want ondertussen was de Sleutelzet al op een 3-1 voorsprong gekomen, wat het kampioenschap inhield voor de Arnhemmers.
Gelukkig was de stelling van Micha technisch gewonnen; goede openingsbehandeling, stukken goed zetten, kwaliteit winnen, tot 2 x toe remise afslaan, en ondanks de complexe varianten de enige goede kiezen en de tegenstander mat zetten. Chapeau Micha, een bijzonder goede partij in een overigens wisselvallig OSBO seizoen, maar met 3 uit 6 heeft Micha het goed gedaan.

Gert-Jan moest dan ook zijn iets prettigere stelling tot winst proberen te voeren om de 3-3 op de borden te brengen. Een goede opening leidde tot een prettige drukstelling op de witte damevleugel, waar de zwakke witte broeder op b3 tegenstander Willy Hofmeier tot alleen maar verdedigen noopte. Dit deed hij zeer bekwaam, echter ten koste van zijn bedenktijd. Uiteindelijk wist Gert-Jan om 0.00 uur (de laatste partij van de avond) zijn tegenstander er onder te krijgen, of deed tegenstander Hofmeier zichzelf de das om door zijn vlag te gaan?? Maakt niet uit, de gelijkmaker was daar en daarmee ook de 2e plaats voor Doetinchem 3. En met een score van 5,5 uit 7 kan Gert-Jan ook geen klagen hebben.

Klik hier voor alle partijen tijdens deze slotronde.

Wisch   - SV Doetinchem 3   3 - 3
1 geen tegenstander - - Henk Hamer 1595      0 - 1 (R)
2 W. Hofmeyer 1553 - Gert/Jan Zonneveld 1549 0 - 1

8.

Voorst 5

x

Zo kunnen we tevreden zijn met de prestaties van ons 3e team, het heeft naar zijn mogelijkheden gepresteerd; geen wedstrijd verloren, al was de start met 3-3 tegen het zwakke Voorst 5 wel een bananenschilletje, en de reglementaire 0 voor invaller Gerard Rückert was ook weer een leermoment. Daarentegen met 3,5 – 2,5 winnen van ASV 11 met 5 spelers was weer een positieve meevaller!!

En nu op naar de 3e klasse!! Ja, u leest het goed. Er vindt een versterkte promotie plaats waarbij de 4 beste nummers 2 van de 4e klasse het recht op promotie krijgen. En ja, wij zijn één van die beste 4 geklasseerde teams. Of we daar gebruik van gaan maken……..????
Tot volgend seizoen in ieder geval of in de 3e of in de 4e klasse. Het was een mooi seizoen dame en heren van het 3e, het was mij een waar genoegen!!