EEN LEERZAAM GELIJKSPEL TEGEN ASV 4

door Henny Haggeman

En zo leert uw teamleider elke wedstrijd weer bij. Wat leerde uw teamleider precies tegen ASV 4? Dat hij niet te snel remise aan moet bieden want voor hij het weet zit hij al na twee uur spelen in het analysehok met nog drie ploeggenoten, die in navolging van uw teamleider ook remise hebben gespeeld. Ze boden allemaal remise aan na te hebben overlegd. En wat had uw teamleider moeten zeggen? ,,Nee’’, soms? Dat was lastig. Want uw teamleider kon van zijn ploeggenoten moeilijk verwachten dat ze tot het uiterste gingen nadat hij zelf na vijftien zetten laf remise had aangeboden. In het vervolg zal uw teamleider het goede voorbeeld geven, dat belooft hij.

Enfin, de reden dat uw teamleider na vijftien zetten remise aanbood, was niet de stelling. Die was immers, hoewel met zwart, lichtjes in zijn voordeel. Nee, uw teamleider heeft beroerde partijen gespeeld de laatste tijd. Waaronder een enorme zeperd, twee weken terug op een clubavond in Arnhem bij ASV, waar hij ook lid van is. Na acht zetten gaf hij een loper weg. Vandaar dat enkele spelers van ASV zaterdagmiddag ook aan uw teamleider vroegen of hij al acht zetten had gespeeld en of alles nog goed was.

Remise aangeboden dus en niet lang daarna meldde ook Roel zich in de analysekamer. Na veertig jaar de Aljechin te hebben gespeeld had zijn tegenstander toch een variant op het bord getoverd die Roel nog nooit tegen zich had gehad. Ze hebben de tien zetten net niet gehaald, begreep ik.

Daarna schoof Marino aan. Niets bereikt met wit en alle lucht was er uit. Iets meer dan vijftien zetten geloof ik. En toen was ook Kees daar. Iets dat op een aanval leek was verzand. Maar Kees had er in elk geval een partij van gemaakt.

2-2 dus na twee uur spelen. Toch was uw teamleider heel tevreden. Theo, onze man in vorm, was namelijk bezig een formidabele partij te spelen op bord 1. Een koningsaanval zonder haperingen. Zo zouden we af en toe allemaal wel willen spelen.

3-2 dus en uw teamleider begon te geloven in het slagen van een pracht van een strategisch plan. Zeven remises en een zege: het zou een magistrale overwinning zijn. De remise van Marius was daarbij een zekerheidje. En die kwam er ook. Maar daarna werd het spannend.

Sander leek een koningsaanval te krijgen, tot plotseling de zwarte dame binnen viel op f4 en het initiatief kantelde. Toen even later de zwarte loper insloeg op f2, vreesde uw teamleider het ergste. Ook al omdat tegelijkertijd de tegenstander van Henk d5 speelde en plots ook winstkansen leek te hebben.

Sander schoot er een pion bij in, vermande zich daarna en vaarde na zetherhaling de remisehaven in.

Henk leek ondertussen weer langzaam tot leven te komen, vooral ook omdat de witspeler vrijwillig zijn ijzersterkte loper van de diagonaal a1-h8 had gehaald. Toch hield Henk het niet, waarbij de complimenten naar de witspeler gaan want hij speelde het razendknap uit. Wel liet Theo na afloop zien dat er mogelijk nog een remisevariant in had gezeten. En die had ons de winst gebracht.

Maar dat we niet hebben gewonnen in Arnhem, ligt niet aan Henk, maar aan ons, degenen die toch wat al te makkelijk remise op remise koersten. Het was dus een wijze les voor uw teamleider.

Het is druk bij het bord van Henk

OSBO; Promotieklasse; r4; za 13-dec-2014

ASV 4 1890