Schaken met asielzoekers op de Kruisberg

Vrijdag 16 januari gingen we met enkele leden van SV Doetinchem voor de eerste keer naar het asielzoekerscentrum op de Kruisberg. Nog voor we binnen waren, kwam er al een team van omroep Gelderland met een heuse camera. Ze wilden graag opnames maken voor een TV uitzending van omroep Gelderland.

We werden uiterst vriendelijk ontvangen. Nog voordat de borden en stukken op de tafels lagen, kwam het team van Omroep Gelderland daadwerkelijk binnen. Er werd gevraagd of er mensen waren die bezwaar hadden dat er opnames werden gemaakt voor de TV. Niemand had bezwaar dus de camera begon direct te zoemen. Het was echter van zeer korte duur. De cameraman werd vriendelijk doch dringend verzocht te stoppen met opnemen. Er was geen officiële toestemming. Zonder die toestemming geen opnames. Mogelijk dat er een volgende keer opnames worden gemaakt. Dat zelfde geld overigens ook voor fotograferen. Er wordt voor ons toestemming gevraagd zodat we mogelijk de volgende keer foto's mogen maken voor op deze website. Desondanks is het misschien belangrijk om een bewijs te hebben van "ongeoorloofde opnames" en is dit maar even vastgelegd! ;-)

We hebben weer een aantal nieuwe gezichten gezien. In het begin was het even aftasten maar al snel kwamen er steeds meer schaakborden op de tafels. Op een bepaald moment werd er aan 7 borden geschaakt. Niels, David en Benno waren de aanwezigen van SVD. De taal was geen enkele barrière. Er is altijd wel iemand die Engels kan en weer iemand die eventueel het Engels weer vertaald naar de gewenste taal. Er werden verbaal en non-verbaal de nodige grappen gemaakt. Er kwamen kopjes koffie op tafel. Het was niet alleen gezellig, er werd ook fanatiek geschaakt. Af en toe hoorde je sssssst gevolg door een bulderende lach. Grote hilariteit was er toen Niels zich in zijn 2e partij te veel liet afleiden door randzaken en zich mat liet zetten. De tegenstander van Niels dacht heel even dat hij wereldkampioen was geworden maar stond na de 3e partij weer met beide benen op de grond!
Ik schaakte aan het eind van de middag tegen Mohammed, de schaker die als eerste twee weken geleden op onze clubavond aanwezig was. Het werd een leuke en spannende partij.

Tussendoor was Niels met een van de mensen naar een andere ruimte vertrokken om een potje te tafeltennissen. Het was een zeer geslaagde middag. Wij vonden het vreselijk leuk en ook de asielzoekers genoten zichtbaar.
Voor wie twijfelt om een keer mee te gaan, hak de knoop door en meld je aan bij Niels. Je gaat er zeker geen spijt van krijgen.

Voor een interview met Niels van der Mark op radio Gelderland klik hier.